Istoria în reclame – Cum își atrăgeau vechii publicitari clienții

iulie 3, 2024 by

Istorie Locala

 

În “Buletinul Judiciar”, ziar de informațiuni Judiciare și Comerciale apărut la Tipografia “Victoria” din 16 martie 1912 regăsim reclamă la un depozit de sobe de teracotă și faianță care deținea “tapete, parchete de stejar și fag, tuburi de basalt, vitragiuri pentru geamuri, port tablouri, galerii pentru perdele, vergele pentru scări, brisbrisuri, linoleum și vase pentru flori”, în locația din strada Danubiului, nr. 25.

 

""

 

Ziarul “Adevărul brăilenilor”, o publicație democrat independentă (înregistrată la Tipografia “Mercur” și la Institutul de Arte Grafice – „Cultura”  în perioada 29 decembrie 1919 – 13 ianuarie 1920), pe 7 ianuarie 1914 consemna în paginile sale reclama la Bodega “Lacrama Zorilor”. „Vinurile gustoase și excelente din pivnițile Gheorghe Stănescu” își așteptau clienții dornici să le deguste și savureze cu „prețuri foarte convenabile”. În plus, „ori-ce fel de băuturi” se distribuiau „la domiciliu”, iar lista de prețuri cuprindea o mică parte din ofertă.

 

""

 

În paginile aceleași publicații, un an mai târziu, pe 1 noiembrie 1915, descoperim o altă reclamă care atrage atenția. De această dată este vorba despre Șuncăria modernă a lui Anton Kulpi care avea „prețuri foarte moderate” și „mezeluri proaspete”.

 

""

 

În 1916, pe 21 iulie, în “Adevărul brăilenilor” apărea reclama la Fabrica sistematică de ape gazoase “La Sănătatea” cu preparate „controlate de serviciul Sanitar al orașului și analizate de Laboratoriul de chimie din București” unde se certificase că produsul era sigur pentru consumatori.

 

""

 

Aceeași publicație, are în paginile sale din 20 ianuarie 1920, o reclamă la “unicul șantier naval pentru construcții de vase pe Dunăre și Mare – Atelier special de mecanică” Petre Maina, cu menționarea serviciilor care puteau fi realizate – “antreprize de lucrări technice în branșele: mecanică, turnătorie, cazangerie, ferărie, instalațiuni de piese și accesorii pentru uleiuri vegetale. Instalațiuni de păcură pentru remorchere mari și mașini agricole”.

 

""

 

Publicația “Curierul” – “ziar zilnic cu ultimele știri de pretutindeni”, aflat în anul IV de apariție, la nr. 966, publica pe 2 aprilie 1922, una dintre cele mai frumoase reclame ale vremurilor acelea – “Remington”, “Pima mașină pe pământ”. Firma avea pe lângă depozitul cu mașini de scris și “secție specială pentru reparațiuni”.

 

""

 

La Tipografia ziarului “Curierul”, în anul următor, mai precis pe 31 iulie 1923, în publicația cu același tiltu, apar foarte multe reclame. Printre acestea se remarcă “Noul magazin de manufactură, galanterie și confecțiuni” intitulat „Paris-Chic” N. Găgiulescu unde „au sosit și sosesc în permanență mari transporturi din noutățile sezonului”. Magazinul deținea și un atelier de lucru unde se primeau comenzi și se realizau “cu mult chic după modele cele mai noi de la Paris”. Magazinul oferea reduceri de prețuri pentru: “eponjeuri, marchizeturi, cupoane crep roumain, crep marocain de ață, fulamm”.

 

""

 

Alături de această reclamă, în ziarul mai sus citat, se găsește și cea la societatea de asigurări și reasigurări generale “Victoria” care anunța publicul interesat “că posedă contracte de reasigurare cu cele mai puternice societăți de reasigurare din străinătate, cu o reputație mondială bine stabilită și care lucrează în întreaga lume. – Capitalul social și fondurile lor de rezervă se urcă mai bine de 20.000.000.000 lei garanție care nu e întrecută de nici una din societățile noastre”. Societatea își asigura astfel publicul, interesat de ofertele sale, că în cel mai scurt timp se va convinge de „marile și specialele avantagii” deținute în cazul în care vor opta pentru a se asigura la “Victoria”.

 

""

 

Ziarul „Avântul”, săptămânal independent apărut la Tipografia “Mercur”, din data de 2 februarie 1923 are o reclamă la lămpile “Petromax” pentru „iluminat cu petrol comune, moșii, conacuri, grădini de vară, magazine, restaurante”. Firma își desfășura activitatea în trei județe, printre care și Brăila. Brăilenii erau invitați să folosească mașinile de gătit cu petrol oferite de același comerciant, produsele sale fiind considerate “cele mai sigure și rezistente”.

 

""

 

Un an mai târziu, 4 august 1924, printre reclamele din aceeași publicație descoperim caseta destinată publicității medicale – “D-rul Rapaport vechi specialist în boli de copii și sifilitice” venea în sprijinul celor bolnavi cu “injecții cu 606 și mercur intravenoase cu iod”, medicul dispunând de laborator propriu pentru analize microscopice și ultramicroscopice. De menționat este însă faptul că medicul încerca să-i ajute pe cei săraci care puteau beneficia de prețuri mai mici pentru consultații, seara, între orele 6 și 8.

 

""

 

Uniunea Obștilor Sătești – Brăila publică în ediția din data de 16 februarie 1925 a ziarului „Avântul” un anunț prin care anunța brăilenii că „vinde cu prețuri excepțional de reduse următoarele: cazmale, batoze de bătut porumb, feare de plug, cazmale cu coadă, furci de fer cu 4 coarne, greble fer și lemn, sape format Brăila, târnăcoape, topoare, soluții Dip., sulfat de cupru, fasole, lucernă, flanele de lână pentru copii. Registre și diferite imprimate. Lemne de foc tăiate 0.95 bani, netăiate 0.85 bani”.

 

""

 

În 1931, pe 11 decembrie, ziarul independent “Acțiunea Brăilei” care apărea la Tipografia „Tiparul”, avea în paginile sale reclama la un nou produs „Triumph” – „unicul preparat special pentru curățirea radicală și rapidă a mâinilor de petele provenite din prepararea bucatelor în gospodărie” și nu numai, totul la 12 lei pachetul.

 

""

 

Una din măcelăriile din oraș, situată la intersecția străzilor Galați cu bulevardul Cuza, garanta clienților “serviți cu conștiințiozitate”, zilnic antricoate, fleici, pârjoale, “taraclâc, limbi, mușchi, etc., precum și orice cantități de carne prima calitate”. Reclama apare în ziarul “Acțiunea Brăilei” din data de 9 august 1932.

 

""

 

În aceeași publicație, dar în 21 februarie 1933 găsim o reclamă la îmbrăcăminte. Magazinul “Serilana” din strada Regală, nr. 36, care oferea clienților “cele mai fine și modern ștofe bărbătești indigene și moderne. Precum și cele mai fine mătăsuri de calități superioare”. Prețurile erau și ele “cele mai convenabile”.

 

""

 

Ziarul “Cuvântul” (apărut până în 1921 la „Marea Fabrică Ancora” și Tipografia „Dunărea”, iar după această dată la Tipografia „Cuvântul”), din 20 decembrie 1933 cuprinde în paginile sale o reclamă la Librăria „Moderna”, considerată „cea mai frumoasă și bine aprovizionată”. Aici brăilenii găseau „expoziție de jucării, articole p. pom de Crăciun și obiecte p. cadouri. Bogat sortiment de cărucioare de copii, Păpuși Torino, Păpuș Teddy, șahuri, table, dominouri”, dar și stilouri, creioane, cărți în toate limbile.

 

 ""

 

Aceeași publicație, dar din data de 9 decembrie 1934 are în paginile sale inserată o reclamă la Becurile “Tungsramd” cu filament dublu spiralat care „dă la consum egal de curent cu 20 % mai multă lumină”.

 

 ""

 

Doi ani mai târziu, pe 5 iunie 1936, ziarul “Cuvântul” găzduiește o nouă reclamă, a unui dentist de această dată care se mândrea cu plombele de tot felul, lucrările sale fiind realizate în  platină, aur și cauciuc cu prețuri mici și chiar „înlesniri de plată”. În plus, dentistul A. Bosin menționa că este „diplomat al Facultății de Medicină din Odesa”.

 

""

 

Pe 15 iunie 1941, tot aici se remarcă reclama la Tabletele “Chinoplasmin”, ale unui cunoscut producător de medicamente cu activitate în zilele noastre, care ofereau protecție împotriva „frigurilor”.

 

""

 

1 ianuarie 1942 – în ziarul “Cuvântul” găsim reclamă la „Zelio” folosit în lupta contra șobolanilor și șoarecilor. „Sub formă de pastă contra șobolanilor și șobolanilor de apă. Sub formă de grăunțe otrăvite contra șoarecilor de casă și câmp. Preparatele Zelio se găsesc la magazinele de specialitate”.

 

""

 

În aceeași publicație, dar din data de 14 martie 1943, brăilenii cu picioarele trudite, obosite, opărite erau îndemnați să cumpere “Sergent” – un produs dezinfectant care „usucă răni, rozături, frecături, opăreli, degerături, exeme. Moae bătăturile, previne umflăturile, înlătură mirosul. Ușurează mersul”. Produsul era disponibil în farmaciile și „drogueriile” acelor vremuri.

 

""

 

1944 – 6 iunie – Telemeaua de oi se vindea cu 240 lei kilogramul “plus taxele legale”. “Pentru invalizii și văduvele de război, lei 220 chilogramul”. Magazinul de brânzeturi „Izvorul” al lui Ioniță Urse, din Halele Centrale își anunțau pe această cale clienții că în următoarea perioadă vinde unt, de fabricație proprie, marca “5 Anonime” și cașcaval, marca „I. U. 2 stele”, cu mențiunea că pentru “revânzători”, prețurile practicate sunt altele decât cele pentru clienții direcți.

 

""

 

 1945 – 15 februarie – Una dintre puținele reclame existente în publicație în această perioadă este mai mult un anunț. Registrele necesare desfășurării activității pentru restaurante și bodegi pentru „plata impozitului de 6 la sută la materiile prime folosite, se găsesc de vânzare la tipografia ziarului Cuvântul”.

 

""

 

Ziarul “Ancheta” (apărea la tipografia cu același nume până în 1938 când începe să apară la Tipografia “Dunărea”), are în numărul său din 17 septembrie 1931 o reclamă la pasta de dinți “Salviola” care “fortifică gingiile, curăță piatra, albește dinții” și “datorită aromei sale speciale, înlătură complect orice miros bucal neplăcut”. Totodată reclama conține și informații care atestă certificarea formulei revoluționare de pasta de dinți de către un laborator avizat.

 

""

 

Pe 13 septembrie 1944, Ziarul “Ancheta” cuprindea în paginile sale, printre multele reclame și pe cea care vizează reparațiile de șoșoni și galoși de la Michel Schneweiss. Atelierul de reparații atrage atenția și prin îndemnul folosit “chemat printr’o carte poștală viu la domiciliu”.

 

""

 

Pe 26 august 1946 ziarul “Ancheta” publica în paginile sale reclama la Restaurantul „Coroana”, „strict familiar” care-și anunța pe această cale clientela că în fiecare seară „se poate dansa pe terasă după ora 10 (22) orchestra maestrului Vasile Mâță va delecta publicul cu cele mai noui arii de dans”.

 

""

 

În al XIV-lea an al apariției, nr. 997, în ziua de 20 decembrie 1947, „Ancheta” găzduia o informare despre acțiunile tifosului exantematic prin care populația era îndemnată să fie atentă și alertă astfel încât să fie protejată: „Știi că unul din zece îmbolnăviți de tifos moare? Îți dai seama că ai putea să fii și tu în rândul acestora din urmă? Te ai gândit că îmbolnăvindu-te suferi nu numai tu și ai tăi, ci și noi toți?” pentru a se încheia cu întrebarea “Ce ai făcut ca să-ți păstrezi sănătatea și viața?”.

 

""

 

În aceeași publicație, dar din data de 2 februarie 1948, cinematografele la modă își prezentau noutățile: Cinema „Comunal” avea „Viața romanțată” a marelui compozitor Glinka, la Cinema „Gloria-Palace” rula „Împușcături în noapte”, la Cinema „Passalacqua” era programat filmul „Secretele contraspionajului”, iar la „Muncitoresc” brăilenii puteau viziona „Nevada în flăcări”.

 

""

 

 

 

 

Bibliografie

1.      Periodicele brăilene, Colecții Speciale, Biblioteca Județeană “Panait Istrati” Brăila

2.      „Dicționarul presei brăilene (1839 – 2007)”, Ion Volcu, Editura „Istros” a Muzeului Brăilei, 2009

3.      „Tipografii brăilene 1838 – 1944”, Rodica Drăghici și Stanca Bounegru, Biblioteca Județeană „Panait Istrati”, 2001. 

 

 

Written By

Istorie Locala

Istorie Locala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *