Categorii
- Arhitectura peisagista (81)
- Articole si studii (59)
- Bibliografii tematice (2)
- Cladiri. Monumente (133)
- Geografie. Turism (4)
- Institutii (38)
- Istoria pentru copii (19)
- Istorie locala (1.246)
- Personalitati. Genealogii (34)
- Recomandarile bibliotecarului (21)
- Resurse utile (9)
- Traditii. Obiceiuri (22)
MARIN SORESCU/ Colecţia „Personalităţi naţionale şi internaţionale în trecere prin Vâlcea”
Ajungem
Lume multă înăuntru, e sâmbătă. Păşind în mănăstire, nu se poate să nu te înfiori, oricât ai fi de ostenit de emoţii patriotice. Trecând pragul Coziei, întri adânc în istorie. În curând se vor împlini 600 de ani de la târnosire. Câte case – în fond e tot casă, numai că-l are în pridvor pe Dumnezeu şi pe perete icoana lui Mircea, aproape tot atât de bătrân în zugrăvire – se pot mândri cu o astfel de vechime? Şi aici există tradiţia cu trasul cu săgeta. Mircea ar fi dormit sub un nuc, locului îi zicea şi Nucet (Cozia în pecenego-cumană ar însemna nucet) şi i s-a arătat în vis Sfânta Treime. Să creadă în ea, că va birui. Şi să construiască o mănăstire, pe locul acela, cu hramul Sfintei Treimi. Şi aşa va birui în luptă. Ceea ce s-a şi întâmplat. Dacă ne gândim la luptele din epocă şi grijile nenumărate pentru ortodoxismul ameninţat, ne putem explica obsesia domnitorului şi gândurile lui, care se rezolvau şi în vis. Supapa visului pentru prea plinul veghii. De observat că bisericile-cheie la noi sunt cu Sfânta Treime, care ar însemna şi sfintele trei principate. Cu mult înainte de Mihai, exista deci această conştiinţă de zi şi noapte, cu ochii deschişi şi în vis.
Dar să luăm seama la pictură. Fresca din pronaos e originlă din 1391, cea mai veche pictură bizantină din mănăstirile româneşti. Fiecare cadru ar trebui studiat pe îndelete şi e forfotă ca
Pictorii din pronaos sunt necunoscuţi. E un fapt obişnuit. Până prin sec. XII, pictorii erau zugravi şi munca zugravului trebuia să fie anonimă, ca a sclavului. În schimb, dăm de semnătura celor care au repictat naosul, pe vremea lui Brâncoveanu, din ordinul Cantacuzinilor, înfăţişaţi pe peretele din stânga. Sunt: Preda, Sima, Ienache şi Mihăilă. Unii dintre ei au lucrat şi la Hurezi. ,,Şi-a scris mult greşitul David, zugravul", întâlnim pe brâu, scris cu chirilice. Aceşti restauratori repictează şi tabloul votiv. Mircea cu fiul său Mihail, pe care avea să-l asocieze la domnie, oferind macheta bisericii Maicii lui Dumnezeu aşezată, cu pruncul în braţe, pe un tron împărătesc. Mircea era uscăţiv. Poartă un costum de cavaler medieval, cu o mantie pe umeri. Căptuşeala albastră a mantalei parcă ar fi învelit cu albastrul cerului armura grea. Apoi îţi atrage atenţia vulturul bicefal de pe genunchierele voievodului. Această stemă o purtau doar cei care aveau posesiuni, moşteniri bizantine. Şi Mircea stăpânea Dobrogea. Am învăţat la istorie ca pe poezie titulatura voievodului, unul din cele mai frumoase texte, care ar trebui să stea (şi pentru valoarea literară) în istoria literaturii: ,,Eu cel în Hristos Dumnezeu, binecredinciosul şi binecinstitorul şi de Hristos iubitor şi singur stăpânitorul, Io Mircea Mare voievod şi domn, din mila lui Dumnezeu şi darul lui Dumnezeu, stăpânind şi domnind peste toată ţara Ungrovalahiei şi a părţilor de peste munţi, încă şi părţile tătăreşti şi Almaşului şi Făgăraşului herţeg şi domn al Banatului, Severinului şi pe amândouă părţile pe toată Podunavia, încă şi până la marea cea mare şi stăpânitor al cetăţii Dârstorului…" Avea dreptate să poarte genunchiere de vulturi.
Frumoasă arhitectura tabloului votiv (o vom compara cu tabloul votiv, mai vechi, din Bolniţa de peste drum). Biserica ţinută cu o mână de către agerul domn stă cu temelia pe creştetul feciorului Mihail, care o sprijină şi el cu stânga înălţată.
Pe dinafară. După cum frescele ar trebui observate la diferite ore din zi – pentru că viaţa lor se schimbă, după cum cade lumina, tot aşa mănăstirea trebuie contemplată din diferite unghiuri şi de la distanţe diferite.Cum intri pe poartă, îţi apare ca o încăpătoare casă a semicercurilor. Un semicerc mare, bolta naosului, se sprijină pe trei semicercuri mai mici, cu picioare de coloane, care formează trei arcade, ca trei uşi date de perete. Dacă n-ar fi turla, în spatele semicercului mare, ai crede că e vorba de o construcţie civilă, cu un cadran solar, imens. Turla ridicându-se masivă, tot pe bază de arcade cu brâuri de cărămidă o ancorează în cer, dându-i stabilitatea divină cu care a înfruntat veacurile. Părintele Justin, care are amabilitatea să mă însoţească, îmi atrage atenţia asupra crucii formate din trei braţe orizontale. Cruce voievodală (cum mai vedem la Hurezi,
Ar mai fi de adăugat că aceste sfinte ziduri au văzut (zidurile au şi ochi) şi nelegiuite profanări. Au fost legaţi caii chiar de mormântul lui Mircea, în timpul ocupaţiei din 1917.
S-a întunecat. Dăm fuga totuşi ,,în coastă", să vedem paraclisul şi bolniţa, această minune de arhitectură. Umbrită de vecinătatea strivitoare a mănăstirii, această clădire este vizitată mai întotdeauna în grabă. E păcat. Îi promitem părintelui Justin să revenim mâine în zori, când vom fi capabili să ne minunăm cum se cuvine.
Şi Bolniţa suie, e pe coştişă. Acest modest paraclis al bolniţei (se pare, primul ,,spital" din Ţara Românească), ridicat de Petru Voievod care,călugărindu-se, avea să se numească Radu Paisie, rivalizează cu cele mai elegante şi mai chipeşe construcţii româneşti. Văzând-o, aşa zveltă, avântată spre cer, gândul îţi zboară
Lângă paraclisul bolniţei, exista o clădire în care locuiau la început călugării bătrâni şi bolnavi, călătorii, oameni sărmani. Această bolniţă poate fi considerată începutul spitalului românesc. Tămăduirea era făcută cu slujbe, apoi cu leacuri empirice.
La baza artei religioase stă ideea omului căzut care, prin har, prin intervenţie divină, se poate înălţa. În bisericile catolice şi protestante, ogiva, unghiurile ascuţite îndepărtează omul. Bisericile noastre sunt ca nişte case, făcute din orizonturi tot mai mari: acele semicercuri pe care le-am remarcat pretutindeni şi sunt vizibile şi aici.
Bolniţa n-are deloc patetism, e proaspătă, ca o corabie cu pânze, gata să pornească în larg. De veacuri porneşte în fiecare dimineaţă în largul său, care este starea pe loc şi largul istoriei. O anume cochetărie de fată tânără vezi în toată găteala ei simplă şi zveltă, în talia turlei şi arcurile de sub tâmpla-i, ca nişte sprâncene trase cu condeiul. Te ispiteşte iar gândul că arhitectul călugăr a avut în suflet un dor anume care s-a sfinţit, materializându-se într-o creaţie atât de frumoasă, izbăvindu-se prin creaţie. Şi-a jerfit în jinduri cine ştie ce iubire păgână. Totodată, tinereţe emană întrega pictură, cetele de sfinţi tinerei, care te iau în primire de la intrare, adolescenţi cu aripi purtând crini. Zugrăvelile puteau avea un efect înviorător pentru bătrânii zăcaşi, cărora ,,bolniţa" le fusese destinată dintru început. Ieşeau de-acolo cu sugestia tămăduirii, strecurată abil de ,,răsfoirea" tuturor registrelor cu picturi care le înveseleau lumina ochilor. Că vederea trebuie să le fi fost bună, oasele îi dureau, încheieturile scârţâiau.
Părăsim şi noi ctitoria lui Petru Voievod, cu sentimentul de uşurare pe care-l ai când te întorci de la un dentist care a lucrat uşor şi ţi-a luat durerea cu mâna, ori cum se întorceau, înainte, oamenii de la duhovnic, spovediţi şi fără păcate vechi. Aseară am ascultat aici toaca şi clopotele, privirea ridicându-mi-se atunci asupra împrejurimilor de rară frumuseţe, unde se duce ecoul îndemnându-se singur, sus spre muntele Cozia, jos în vale peste argintul Oltului. Pentru ca totul să reintre în atmosfera cu care s-au obişnuit de veacuri stâncile şi brazii, mă alătur şi eu sugestiei părintelui arhimandrit Gamaliil Vaida, stareţul Sfintei Mănăstiri Cozia: cele două clopote făcute de Mircea şi fiul său Mihail, care în 1979 au fost strămutate
*Text publicat în Literatorul, nr. 47, 1993 cu titlul Aşchii de drum. Lumânarea fără fum. Minunea are legile ei.
*VOINEASA
1988
De la Voineasa
Grupul nostru este destul de amestecat. Pe drum s-a armonizat, oarecum, fixându-ne pe o stare de voioşie de vacanţă, sau o austeritate blândă, la unii dintre noi. Ne simţim bine.
Acum urcăm spre Vidra şi eu scriu, pe genunchi, în microbuz, şi cuvintele alunecă dintr-o parte în alta, căci am apucat-o pe un drumeag nefinisat, fost drum forestier. Bolovanii mari, intrând sub roţi, aruncă maşina cât colo.
Pe partea stângă, să nu uităm, e prăpastia. Reală. Scăpându-mi privirea în ea, mă trec fiorii.
Staţiunea Voineasa se află deasupra satului cu acelaşi nume. S-a creat acum 20 de ani. Un inginer şef de şantier a primit două sute de mii -sau două milioane, nu contează suma- să facă barăci pentru muncitori. S-a dus la şefii lui, la Bucureşti: ,,Mă lăsaţi să fac de-a dreptul case?". L-au lăsat, pe moment. După aia, mult mai târziu, l-au dat în judecată pentru deturnare de fonduri. A câştigat el. Pe scurt, au rămas casele. Peisaj de chei – cheios. Pe Lotru în sus. Lotru înseamnă hoţ, haiduc (M. Beniuc se considera mare lotru) dar i-a fost dat acestui minunat râu să fie el furat de tot. N-a mai rămas nimic din el. Totul a fost captat, tras la ţevi şi tuneluri, pentru multele hidrocentrale. Un firicel subţire se strecoară ruşinat printre pietrele crăpând de sete. Ne apropiem de Cataracte. Păstrăvii cică suiau pe cascadă în sus, câte 8-10 metri, şi reuşeau să urce spre izvoare, la Obârşia Lotrului. Peisajul trebuie să fi fost într-adevăr sublim.
Cuvântul des folosit, în excursia asta de documentare: captare. Captarea apelor. S-a reuşit. Natura a sărăcit.
Privesc plaiurile, sus. Loc de obârşii. De Mioriţă. (O variantă a fost culeasă în zona Vaideenilor). Trei haiduci: Voinea, Ciungu, Mălai, au dat numele localităţilor: Voineasa, Ciunget şi Mălaia, spune legenda. Dar nu e obligatoriu să fie aşa. În apele râului, pe aici, se culege aurul cu sita şi ciurul. Fugind de radiaţii, urc la munte. Muntele s-a ascuns în apele Lotrului, iar acestea au intrat, şerpi, flăcări, în pământ. Curg radiaţii pe albia moartă. Mă gândesc mereu cum se căţătau păstrăvii pe cascade în sus, urcând pe coama de cal, scuturată nărăvaş, a Lotrului.
LOTRU
Cascade fără apă… Pietre curg
În ele însele, încet, încet.
Şi-un drum de murg se duce la Ciunget
Şi-atât de trist e drumul fără murg.
Alunecă, reptile reci, şi cad
Pietroaiele de sus, la Cataracte.
Şi Lotru fără ape-i tot un vad
Şi-o tragedie-n nu ştiu câte acte.
Mica sclipeşte-n sute de foiţe
De biblie, repovestind geneze.
Obârşie aici de mioriţe –
Furatul Lotru cin' să-l căineze?
Şuvoiul a-ncăput pe dedesupt
E ca un steag, târât în iad şi rupt.
Am plecat de la Voineasa pe la ora zece. Ieri, când am apucat-o pe la Gura Lotrului, am poposit la primul baraj. Un lac mare, adânc. În mijloc, amenajată, o păstrăvărie. Vizităm puierniţa de păstrăvi. Miroase puternic a icre. Într-un bazin, sute, mii de pui de lostriţă, aduşi aici pentru a li se da o creştere aleasă şi a se popula cu ei, apoi, alte lacuri. Un peşte căutat de pescari, cu aură de legendă.
*
* *
Fulgeră la coada lacului Vidra,
Sclipesc foile de mică pe păstrăvi.
Înfricoşaţi, peştii îşi depun icrele
În locurile mai umbroase de la frântura fulgerului.
Pe Valea lui Stan joacă banii.
Se aprind focuri cu zimţi.
(Mai mult nu spun căci e secret.)
Fosta albie e o potecă
Pentru lacrimile care se strecoară la pas
Printre pietre.
*
* *
În apropierea lacului, drumul devine mai lin. Contemplu barajul enorm. S-a cărat aici piatră câţiva ani. Convoi de vehicule, basculante. Sudoare, efort, ură, accidente de muncă. Are miz de argilă (ca şi barajul de la Siriu).
Privirea îmi alunecă pe luciul apei.
Peisaj tihnit. Munţii, plaiurile… Nume pline de magie: Puru, Pietrele, Mogoş, Sărăcin, Goaţa.
Spre Ardeal, Munţii Cindrelului, Munţii Căpăţânii (Vârful Ursu: 2103 m) şi Munţii Parângului (Vârful Parângul Mare: 2519 m).
Aceştia -Parângul şi Munţii Căpăţânii- se văd din Bulzeşti, când e senin. Dintre ei izvorăşte Olteţul.
La Vidra se amenajează o staţiune alpină. Se află aici, acum, câteva vile, pe care le vizităm. Sunt fostele barăci pentru muncitorii de la baraj, construite de la început ca nişte case, care printr-o mică renovare au fost ridicate în rang. Acum sunt în construcţie câteva hoteluri.Vorbim cu inginerii constructori despre Sadoveanu, care hălăduia pe vremuri nu departe de aceste locuri, pe Valea Frumoasei (unde ajungea prin Ardeal). Şeful şantierului ne spune că ar exista posibilitatea cumpărării sau construirii unei vile a scriitorilor. Un loc numai bun pentru inspiraţie, într-adevăr.
Bem un nes, căscăm ochii la peisaj, întoarcem diligenţa şi plecăm. Mereu prea grăbiţi.
Ciunget. Popas în miezul pământului. O oră de literatură ştiinţifico-fantastică. Vizităm o hidrocentrală, pe dedesubt. Intrăm cu microbuzul pe un tunel lung de aproape un km, care coboară în pantă cam 100 m. La capătul galeriei, cum s-a apropiat maşina, se deschide automat o uşă, microbuzul rămâne, noi intrăm. O hală imensă, unde se repară o turbină. Nişte panouri. Câţiva muncitori. Primim explicaţii.
Te încearcă un nelămurit dar apăsător sentiment de frică. Această apăsare grozavă a muntelui violentat o simţi în fibre. Mai sunt două sau trei etaje în jos, iar sub ele – Lotrul, care vine furios în pantă şi e pus să dea viaţă hidrocentralei. Partea tehnică n-am reţinut-o. Când mă văd afară, în bătaia vântului, respir uşurat.
Oricum, n-ai crede că se află la noi asemenea construcţii înfricoşătoare. Ne grăbim să ajungem la Olăneşti, unde mâncăm de prânz, la un restaurant. După vreo două ore, pornim spre Râmnicu-Vâlcea.
* Text publicat în Literatorul, nr.46, 1993, în suita de note de călătorie intitulată Aşchii de drum.
Written By
Istorie Locala