Categorii
- Arhitectura peisagista (81)
- Articole si studii (59)
- Bibliografii tematice (2)
- Cladiri. Monumente (133)
- Geografie. Turism (4)
- Institutii (38)
- Istoria pentru copii (19)
- Istorie locala (1.246)
- Personalitati. Genealogii (34)
- Recomandarile bibliotecarului (21)
- Resurse utile (9)
- Traditii. Obiceiuri (22)
Nava Borcea
Vaporul cu zbaturi Borcea reprezintă prima nava construită în România şi în acelaşi timp ultima navă cu zbaturi construită în Europa, astfel putem trage o paralelă între construcţia navală şi… poezie, noi având ultima navă construită din “perioada romantică” şi ultimul poet romantic, pe Mihai Eminescu.
Borcea este o navă cu zbaturi, propulsata cu ajutorul aburului deci poate fi numită şi vapor. Construcţia navei Borcea a avut loc pe Şantierul Naval Turnu Severin, a început in 1911 şi a fost lansata la apă în 1914. În primii ani de activitate Borcea a servit drept iaht casei regale, fiind utilizată de regele Ferdinand, a participat în Primul Razboi Mondial, fiind folosită ca atelier mecanic mobil pentru navele de luptă de pe Dunăre. În perioada interbelică a folosit ca navă de pasageri între localităţile dunărene Cernavodă şi Călăraşi. În perioada celui de – Al Doilea Razboi Mondial nava a fost folosită ca unitate de transmisiuni, după terminarea războiului nava a fost luata drept despagubire de razboi de catre URSS însa remorcherul sovietic care o transporta a luat foc iar nava a plutit în derivă, fiind incapabilă să navigheze în apa sărată a marii, până ce a fost găsită de o nava românească şi repatriată. În 1974 nava a fost abandonată în cimitirul de nave, pe un braţ al Dunării ce duce spre Macin. De acolo a fost recuperata de căpitanul Ilie Tincu, care şi în prezent o comandă. Borcea, navă cu aburi şi zbaturi, e înscrisă în patrimoniul naţional la categoria tezaur, din anul 1999.
Date Tehnice :
Lungime 39.43 metri
Latime la cuplul maestru (in dreptul zbaturilor) 10.90 metri
Pescaj nava goala 0.90 metri
Pescaj mediu 1 metru
Pescaj Maxim 1.07 metri
Inaltime Maxima catarg 9.15 metri
Propulsie Maşina cu dubla expansiune in 2 pistoane cu 2 cilindrii , 1 cilindru de inalta presiune , 1 cilindru de joasa presiune
Maşina a fost construita de uzinele germane Krupp – Gebruder Sachesenberg in 1913 ,seria masinii no 1705 .
Cazan de apa 7 tone , Presiune de regim 8kg forta / centrimetru patrat
Combustibil pacura / practic tot ce arde inclusiv reziduri petroliere
Consum combustibil pacura 190 kg/ora , reziduri 400kg/ora
Propulsia se face cu 2 zbaturi , maximum 45 de rotatii pe minut
Viteza medie 14 km/ora 18km/ora in aval , 10 km/ora in amonte .
Cârma dotata cu servo mecanism actionat cu abur , suprafata de 2.5 metri patrati , 2.5 metri lungime , 1 metru inaltime
Sistem de ancorare cu vinci manual cu cap de sarpe.
Written By
Istorie Locala