Categorii
- Arhitectura peisagista (81)
- Articole si studii (59)
- Bibliografii tematice (2)
- Cladiri. Monumente (133)
- Geografie. Turism (4)
- Institutii (38)
- Istoria pentru copii (19)
- Istorie locala (1.246)
- Personalitati. Genealogii (34)
- Recomandarile bibliotecarului (21)
- Resurse utile (9)
- Traditii. Obiceiuri (22)
Vechi urme de locuire în Drăgășani
Ornamentaţia vaselor este felurită şi realizată manual, predominând aplicaţiile în relief, prin zgâriere cu degetul: benzi şi brâuri orizontale, linii paralele cu traseul ondulat, brâuri alveolare obţinute prin apăsare cu buricul degetului, împunsături succesive pe unul sau mai multe rânduri realizate cu un beţişor ascuţit, sau chiar orificii perforate. Pe unele vase s-au găsit proeminenţe conico-sferice obţinute prin împunsături din interior spre exteriorul vasului (butoni). Unele vase prezintă buza superioară uşor răsfrântă şi ornamentată pe suprafaţa superioară cu o bandă din mai multe linii paralele obţinute prin zgâriere cu un beţişor. Toartele vaselor erau de două feluri: tipul aplicat, proeminenţe late cu relief pozitiv şi forme rotunjite, de la sferic la oval, plasate pe circumferinţa vaselor, la mijloc şi tipul „scoică”, adâncituri în pereţii vasului obţinute prin presarea peretelui crud al vasului cu vârful degetului.
Interesat este faptul că nici măcar întâmplător n-au fost descoperite dovezi materiale de cult, altare de incinerare sau aparţinând practicilor rituale. Nici după venirea romanilor în zonă nu s-au găsit astfel de obiecte (lăcrimare, platouri de ofrandă, resturi metalice de la veşmintele decedatului, harnaşamente), fapt care întăreşte ideea că numărul acestora era fie prea mic, fie altarele rituale au fost şterse de vreme.
Mulţimea de vestigii ceramice acreditează ideea sedentarizării triburilor.
Mai târziu, documentele istorice vechi amintesc chiar de unele forme de asociere tribală în confederaţii, cea mai cunoscută în această zonă fiind cea a potulatensilor. În nordul judeţului se află confederaţia buridavensilor, iar în sud cea a sucilor şi acilor. Aceştia sunt consemnaţi în cadrul •unor aşezări numite dave.
Din grupul potulatensilor pare să fi făcut parte şi micul trib al ruşilor cu centrul la Rusidava (Momoteşti-Drăgăşani), localitate menţionată în Tabula Peutingeriană.
Toponimul Rusidava certifică existenţa unei aşezări autohtone. Rusidava dacică nu este aceeaşi cu Rusidava romană. Prima a fost sigur o vatră îngrădită cu palisade din trunchiuri de lemn, aparţinând unor comunităţi organizate şi pe care romanii, la sosire, au dispus să le distrugă, sau – prin transmutarea populaţiei – să fie abandonate. Rusidava romană s-a consolidat în timp în jurul castrului roman de la Momoteşti. Aici s-au găsit resturi materiale specific romane, nu şi dacice. Rusidava dacică trebuie să fi fost la o oarecare distanţă, cu amplasament pe un promontoriu sau o înălţime, după precedentul cvasigeneral de atunci al dacilor.
Ipoteza existenţei acestei vetre antice pe locul actualului Zlătărei capătă temei suplimentar, dacă avem în vedere că acesta se află în imediata vecinătate şi a constituit dintotdeauna un vicus al aurarilor, aşadar având un pregnant caracter comercial, pe care reuşeşte să şi-l păstreze până în secolul al XVII-lea.
Menţinerea în toponimia romană a numelui autohton constituie o bună dovadă că băştinaşii geto-daci au rămas pe aceste locuri şi după cucerirea romană. Romanii nu-şi aşezau vetrele locuite pe înălţimi cum făceau dacii, datorită intereselor economice, rutiere şi de apărare. De aceea Rusidava romană s-a dezvoltat la şes, cu extindere spre nord. În urma unor săpături arheologice, au fost scoase la iveală temeliile puternice al unui zid din cărămidă legată cu mortar de var.
S-au mai găsit două vase romane întregi, o figurină din bronz în chip de călăreţ, multe monede din bronz, fragmente de vase cu decoruri în relief, urmele unui mare canal de scurgere spre Olt, tuburi mari de canalizare din ceramică şi un fragment de cărămidă ştampilată pe care se mai păstra cifra romană X. Depuse la Muzeul din Drăgăşani, aceste obiecte au pierit într-un incendiu în 1940. Castrul roman era de dimensiuni modeste, zidul din cărămidă fiind construit cel mai probabil în vremea lui Hadrian (117-138), sau mai târziu, sub Septimius Severus (193-211).
Ea avea un anumit sector de supraveghere şi de apărare extins către Arcidava şi Pons-Aluti. Castrul roman Rusidava era aşezat pe drumul ce ducea de la oraşul Romula (satul Reşca, jud. Olt) la Apulum (Alba Iulia). Invaziile carpo-gotice din secolul al III-lea îndreptate supra limesului alutan s-au răsfrânt şi asupra ei. Presupunem că în anii 245-247, când carpii au jefuit şi distrus Romula şi Pons Aluti, Rusidava a avut şi ea de suferit.
Sursa: Dicționarul istoric al localităților din județul Vâlcea, vol. I – Orașele, Editura Sitech, Craiova, 2009, p. 103-104..
Written By
Istorie Locala